آموزش, دانستنی

چگونه کفش کوهنوردی انتخاب کنم؟ | فروشگاه اینرنتی حاج عمو

lazy

میخوای بری کوه اما نمیدونی چه کفشی باید بپوشی؟

با من همراه باشید تا تمام فاکتور چک های لازم برای انتخاب یه کفش کوهنوردی خوب رو تیک بزنیم.

خرید کفش کوهنوردی خوب خیلی مهمه ، چون سلامت کوهنورد کاملا وابسته به کفشیه که میپوشه. اگر انتخاب بدی داشته باشید با سرما یا گرما یا سنگینی وسبکی اون کفش کل لذت کوهنوردیتون نه تنها از بین میره بلکه ممکنه به پاهاتون اسیب بزنه .

خب اول ببینیم کفش کوهنوردی چه جنسی داره:

در قدیم برای تولید این کفش ها از چندین لایه چرم ضخیم استفاده میکردن که همین امر موجب سنگین شدن بیش از اندازه ی کفش های کوهنوردی شده بود و کمی سخت بود برای کوهنورد پس پارچه هایی با نام های : 1.گورتکس و 2.سیمپاتکس که عایق باد و رطوبت و سرما هستن و قابلیت تنفسی دارند ( گردش هوا) و 3.تین سولیت که علاوه بر عایق بودن باد و رطوبت قابلیت نگه داری گرما رو داره(مناسب زمستانه ) و 4.فایبرگلاس (که درواقع همون کفش پلاستیکی که برای اسکی بیشتر محبوب شده تا کوهنوردی) تولید شد.

(البته هنوز چرم هم کاربرد های خودشو داره و کنار نرفته از تولید)

قدم دوم سنجیدن هدف و کاربرد خرید این کفش هست یعنی باید از خودتون بپرسید که دقیقا برای چه کاری ، تو چه محیطی ( کم ارتفاع و ساده یا کوه های مرتفع و یا یخبندانی و...) و توی چه فصل و دمایی اون کفش رو میخوایید استفاده کنید.

دوستان تنها نکته ای که مشترک هست و باید توجه بهش اینه که کفشتون حتما خاصیت ضدابی داشته باشه.

زیره ی کفش هم بسیار مهمه و باز هم مطابق نیازتون باید انتخاب بشه ، اما بهتره که جنس کربن و لاستیک باشه که علاوه بر استحکام لغزندده هم نباشه. در حال حاظر زیره های برند ویبرام ایتابیا جزو بهترین کفه ها هست. علاوه بر این هر زیره ای میشه استفاده کرد میتونید به مقاله ی انواع زیره ی کفش توی سایتمون سر بزنید و با انواع زیره اشنا بشید

lazy

انواع کفش های کوهنوردی : 

1.کفش پیاده روی walking 

2. کفش کوهپیمایی terrking

3.کفش کوهنوردی mountaineering

4. کفش کوهنوردی سنگین high mountain

5. کفش هیمالیانوردی Expedition

6. کفش سنگ نوردی climbing

7.کفش یخنوردی ice cimbing shoes

8. کفش کوهنوردی سنگین دو پوش Heavy mountaineering shoes with two coats

9. کفش کوهنوردی سنگین سه پوش

10. کفش بکپکینگ

lazy
lazy
lazy

کفش پیاده روی : زمانی که تازه کار هستید و مسیر های هموار و یا رودخونه ای ، پایده روی و طبیعت گردی رو طی میکنید بهتره که از این کفش استفاده کنید، این کفش میتونه از پای شما محافظت کنه و از تاول زدن و زخم شدنه پا جلوگیری میکنه ، سنگین یا خیلی گرم نیس و تا حدودا انعطاف پذیره. کفی ان بیشتر از جنس eva هست.همه کمپانی های معروف از قبلی ادیداس و پوما و نایک . ... این نوع رو تولید میکنن.

اصولا کفش های سبک و بدون ساق یا با نیم ساق های معمولی هستن.توی بعضی از برند ها توی پاشنه اش شوکه گیر هم کار میشه. تو مسیر  های سنگ لاخی نباید استفاده کرد.

 

کفش کوهپیمایی : این کفش ها از کفش های پیاده روی نسبتا حرفه ای تر میشن چون هم سنگین ترن و اصولا نیم ساق و ساق بلند هستن. مسیرهای ناهموار تر از حالت عادی، سفر های یه روزه (در اب و هوای معتدل) و همینطور این کفش ها برای راهپیمایی و کوهپیمایی های ساده اما خیلی طولانی بسیار مناسبن.ازتفاع ساق این کفش ها حدودا 14 تا 17 سانتی متره. تا حدود کمی انعطاف پذیره.لایه ی رویی اش چرم و مواد مصنوعیه که ضدابه. این کفش هم در مسیر های سنگ لاخی یا شن کش اسکی نباید استفاده کرد.

فروشگاه حاج عمو تعداد خیلی زیادی در رنگبندی و طرح بندی این کتونی هارو موجود داره میتونید از لینی که میزام رنگ بندیشو ببینید

رنگ بندی

کفش کوهنوردی : نوع سوم کفش ها هستن که حرفه ای حساب میشن و ساق حدودا 17 سانتی متری تا در محیط های مختلف از مچ پا محافظت کنن. جنس چرم و پارچه ی گورتکس هست.برای صعود های چند روزه اما سه فصل و یک روزه زمستانی قابل استفادس. کفی خشکی دارن و نیمه سنگینن. این کفش هرسه حالت قدامی میانی و خلفیش همزمان فعال هست تو پا و کوهنورد باید موقع راه رفتن همزمان کل قسمت پاشو تکون بده.بهتره که از این نوع در بهار تابستان و پاییز استفاده بشه.

کفش کوهنوردی سنگین : این نوع کاربردش برای صعود های بالای 5000 متر هست.

کاملا ضد ابه و هیچ دوختی در اون استفاده نشده.2 لایه هست. که به صورت چسبی یا ذوبی به هم متصل شدن. اما حواستون باشه که توی برف و کوهستان و یخ از این کفش استفاده نکنید چون باعث صدمه به پا میشه.

بخاطر قوی بودنش کفش سنگین و با بدنه قوی ولی بدون انعطاف هست. اما این کفش محل نصب کرامپتون داره .( کرامپتون : تیغه های فلزی ضد لغزندگی)

کفش هیمالیا نوردی : برای صعود بالای 5000 متر استفاده میشه. مخصوص صعود های خیلی حرفه ایی هست مثل صعود به هیمالیا، اورست ، کی تو و... 

کفش خیلی سنگینیه و یه لایه اضافه تر داره.این لایه ی اضافه حالت گتر بلنده که برروی بقیه لایه ها قرار میگیره و با دوخت  عایق رطوبت و سرماس.اما چون پلاستیکی هستن قابلیت تنفسی ندارن.

بهترین برند هایی که این مدل رو تولید میکنن میشه ب asolo ، mammut  و scarpa اشاره کرد.

کفش سنگ نوردی : بهش میگن کتانی سنگ، برای دیواره نوردی و صخره نوردی و سنگ نوردی استفاداه میشه.با یه روش خاص و مخصوصی هم تولید. و از لحاظ ظاهری خیلی با هر کفش و کتونی ای که دید متفاوته.جنس رویه اش از جیر چرم نایلون مخصوص کتان و یا ترکیبی باشه. 

کفش یخنوردی : مشابه سنگنوردی با این تفات که کرامپون روش نصبه. فقط جهت صعود به مسیر های یخی مناسبه.

کفش کوهنوردی سنگین دوپوش :یه کفش خیل مستحکم دارای کرامپتونه. درواقع دو تا کفشه ک داخل هم ساخته شده. کفش کوچیکتر داخل بزرگتره هست. کفش کوچیک بدون بنده و برای زمان استراحت استفاده میشه.دقیقا سایز پای کوهنورد هست. برای صعود های 70000 متر در بهار و تابستان و کمتر از 7000 متر در پاییز و زمستان استفاده میشه.

کفش کوهنوردی سنگین سه پوش : سنگین ترین و حرفه ای ترین کتونی برای قله های 8000 متری مثل هیمالیا و مناطق قطبی هست. از سه لایه تا تشکیل شده.یعنی دولایه مشابه دوپوش و لایه سوم جنس گتر هست.

بهترین تولید کننده ها هم مشابه کفش های هیمالیا نوردی همون برند های ماموت و اسکارپا هست.

کفش بکپکینگ : یک کفش ترکیبی برای پیاده روی با بار سنگین هست. برای کوهنوردی 3000 متر هم میشه استفاده کرد.

نکات خرید کفش کوهنوردی:

اول نوع کفشتونو انتخاب کنید و فقط به سراغ اون نوع برید.

(ترجیحا در اولین و دومین سفر ها پیشنهاد میشه قرض کنید و هزینه نکنید )

باید دقت کنید که خیلی گشاد و یا خیلی تنگ نباشه اصولا یک یا دوسایز بزرگتر انتخاب میکنن تا جوراب های ضخیم و پشمی جا بشه و اذیت نکنه پارو.پس حتما یه جوراب ضخمیم برای پرو کردن همراهتون داشته باشید.

ترجیحا غروب و یا شب برای پرو برید تا اندازه ی ورم کرده ی پاتون مشخص باشه که بعدا؛ بعد از چندساعت راه رفتن و ورم کردن پا دچار تنگی نشه کفش براتون.

 قبل از اینک بند کفش هارو ببندید پاتونو تا جایی که ممکنه ب جلوی کفش هدایت کنید تا پشت پاتون حدود یک سانتی متر فاصله ایجاد بشه ( انگشتاتون خم نشه اگر شد یعنی براتون کوچیکه).

بعد از بستن بند ها پاهاتونو روی قوزک خم کنید تا مطمین شید این ساق های کفش از مچ پاتون محافظت میکنه.

با اون یکی پاتون به این یکی پاتون ضربه بزنید تا ببنید این کفش انتخابیتون تا چه اندازه محافظ ضربه به پا هست.

بعد از خرید حواستون باشه که کفش نو رو تو ی پروژه ی سنگین استفاده نکنید . قبلش حتما چندتا پروژه کوتاه بردارید تا کفش به حالت پاتون اوکی بشه و ادیتتون نکنه بعدا.

بعضی از کفش ها تاریخ انقضا دارن موقع خرید دقت کنید.

حتما در طول سفرتون کفشاتونو خشک نگه دارید رطوبت همیشگی در بعضی از مدل ها باعث اسیب میشه.

در هنگام سفر اضافه ی بند کفش هارو در داخل کفش یا گتر بدون گره زدن نگه دارید چون اگر نیاز ب باز کردنش باشه در دمای سرد و یخ زده دردسر ایجاد میشه براتون و مجبور میشید حتی دستکش هاتونو در بیارید .

 

lazy
lazy
lazy

مراقبت و نگه داری:

چون این دسته از کفش ها قیمت بالاییی دارن و گرونن بهتره برای نگه داشتن و بالا بردن عمر مفیدشون مواظبت هایی داشته باشید. همینطور عدم مراقبت و نگه داری صحیح ممکنه باعث خراب شدن بد فرم شدن از استاندارد خارج شدن بشه و ضد اب بودن خودش رو از دست بده.

اصولا همراه هر کفشی که میخرید یک دفترچه یا کاتالوگ راهنمای نگه داری وجود داره چون جنس ب جنس و نوع ب نوع اون متفاوته پس حتما طبق دفترچه عمل کنید.

فروشگاه حاج عمو کفش های جکس خودش رو برای راهپیماییی وکوهپیمایی های سبک بهتون پیشنهاد میده. با سر زدن ب لینک زیر تنوع رنگ بندی اون رو میتونید ببینید و خریدتون رو انجام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *