دانستنی, آموزش

برند آدیداس از پیداش تا کنون

lazy

قطع به یقین همه ی دنیا برند آدیداس رو میشناسن؛تو این مقاله میخواییم زندگی نامه ی موسس این برند و فرازو نشیب ها و کلا زیرو بم برند ادیداس و کمی پومارو بخونیم.پس با ما همراه باشید.

کمپانی چند ملیتی ادیداس توسط آدولف داسلر و داداشش(رودولف داسلر) تو شهر هرتسوگن آوراخ المان درسال 1924استارت خورد. اما در سال 1949 به صورت رسمی و فقط توسط ادولف داسلر ثبت شد.

قبل ازین ک ادیداس بشه ادیداس؛ آدی و رودی فرزند یک کارگر کفاشی و یک مدیر خشکشویی بودن که بعد از مدرسه تصمیم گرفتن ک مانند پدرشون به کار کفاشی رو بیارن اما با این تفاوت که کار تولید کفش خودشو توی خشک شویی مامانششون شروع کردن .

داداشش یعنی رودی تو قدم های اول همراه و همکار ادی بود و باهم پیش میرفتن اما بعدش به مشکل خوردن و اون راه خودشو( برند پوما ) ادامه داد.
در سال 1936 ادی با ی ساک پر از تولیدات خودش رفت دهکده ی المپیک و جسی اونز (قهرمان المپیک دومیدانی امریکایی افریقایی) رو مجبور ب خرید کتونیه ورزشیش کرد،چیزی که جالبه اینه ک جسی اونسال 4 تا مدال طلا برد و توی مصاحبه اش تاکید کرد که این کتونی هاش تاثیر خیلی زیادی روی بردش داشته؛دقیقا از همونجا با اسپانسری یک ورزشکار برند ادیداس اولین جرقه ی شهرت خودش رو زد و تونست تا قبل جنگ جهانی دوم بیش از 200 هزار فروش کتونی داشته باشه.علاوه بر اونز، ورزشکارهای دیگه ای هم با کفش‌های ادی به موفقیت رسیدن؛ دو رکورد جهانی، سه رکورد المپیک، هفت مدال طلا، پنج مدال نقره و پنج مدال برنز با کفش های اون بدست اومد.

lazy
lazy

قبل از جنگ جهانی دوم هر دو برادر عضو حزب نازی شدند اما رادولف تونست ب مقامات بالاتری توی ارتش برسه و با افکارمتفاوتی که داشت بینشون اختلاف و کدورت رخ داد. زمانی که ادی به جنگ احضار شد،رودی کارخونه رو بدون اطلاع ادی دوباره ب کار انداخت و کلی کتونی ب امریکایی ها فروخت. در این بین هم ب دلیل جاسوسی چندباری ادی رو دستگیر کردن که مشخص شد رودی مقصر بوده.این وضعیت جوری شد که در سال 1943 اختلاف بینشون ب بالاترین شدت خودش رسید؛ در سال 1947 به صورت رسمی از هم جدا شدند و کارخونه رو تقسیم کردند.

رودی اسم برند و کارخونه رو ruda گزاشت و بعدا ب puma تغییرش داد. 

ادی هم اسم adidas رو انتخاب کرد.

جالبه که مردم فکر میکردن که اسم ادیداس مخفف جمله ی all day i dream about sport هست اما اشتباهه ، این برند مخفف اسم ادی داسلر هست.

این دوتا کارخونه که در دوطرف یه رودخونه ، درحال تولید کفش بودن ؛ تقریبا کل اقتصاد اون منطقه رو بدست گرفته بودن و حتی 90 درصد ساکنین شاغل اونجا به کار در یکی از این دوتا کارخونه بودن.

در المپیک تابستانی 1960 پوما با پرداخت پول به ارمین هری دونده ی آلمانی، ازش خواست که کفش‌های پوما را در مسابقات بپوشه. این ورزشکارم در حالی که کفش‌های پوما به پا داشت قهرمان مسابقات شد و مدال طلا بدست آورد؛ اما در مراسم پایانی با کفش‌های آدیداس حاضر شد که باعث شد هر دوتا داسلرا شوکه بشن. هری به این قصد و امید از هر دو برند استفاده کرد تا شاید بتونه از دو برادر پول بگیره ، اما این مسئله باعث عصبانیت شدید آدی شد و اون مسابقات المپیک را کلا زد تحریم کرد.

دلیل سقوط پوما و صعود ادیداس!

در جام جهانی سال 1954 در ابتدا قرار بود رودی اسپانسر لباس تیم ملی المان باشه اما بدلیل بحث و دعوایی که بین رودی و مربی تیم المان رخ میده، پوما رد میشه و با ادیداس همکاری میکنن.

خلاصه بین این دوتا برند یه رقابت خیلی مسخره ای رخ داده بود و درگیری ها به جایی رسیده بود که مثلا کارکنان پوما حق ازدواج با فامیل و کارکنان ادیداس رو نداشتن حتی توی شهرشون وقتی دوتا ادم بهم میرسیدن اول ب کفش های پاهاشون نگاه میکردن تا بعد تصمیم بگیرن ببین میتونن صحبت کنن یا نه و به همین دلیل به شهرشون لقب شهر گردن خمیده ها داده شده بود.با اینک رودی به فروش بالاتری رسیده بود، اما ادی ارتباط خوب و محبوبیت بیشتری با ورزشکارا داشت.

این دوتا داداش انقد درگیر هم بودن که اصلا متوجه رشد شرکت نوپای امریکایی نایک نشده بودن و نایک تونست تو مدت زمانی کمی از هردوشون جلو بزنه.

فراز و نشیب های ادیداس:

رودی در سال 1974 و چهارسال بعد اون ادی در سال 1978در سن 77 سالگی درگذشت.بعد از اون همسرش کتی کارای شرکتو به عهده گرفت و نکته جالب اینه شرکت بقدری توسعه یافت ک رکورد فروشش رو زد، اما بنا بدلایل مسخره ی خانوادگی که ازقبل باهاشون بود مجبور شدن به پسرش هورست واگزار کنه همه چیو. در سال 1987 پسر ادی  هورست به طرز مشکوکی از دنیا رفت .چون اون جانشین ادی بود اوضاع ادیداس بشدت بهم ریخت؛ صنعتگری فرانسوی بنام (برنارد تاپی) با خرید شرکت و سهام ادیداس سعی در نجات دادن اون کارخونه کرد.اون ادیداسو منتقل کرد ب اروپا و سعی در انشعاب دادنش توی المانه و بقیه جاها کرد .اما چون دچار ورشکستگی مالی شد و نتونست وامی ک با اون ادیداسو خریده بود پرداخت کنه،شرکت ادیداس دوباره به مزایده گذاشته شد و این بار گروه خیریه ای بنام روستای کمک به کودکان ک صاحب گروه جوانان فیفا بود، اون رو خریداری کرد. بعد از اون ادیداس با ادغام شدن با چندین برند و طراح و اضافه کردن خط تولید لباس و شرکت های مرتبط ،سرپا شد و تونست دوباره رقیب اصلی نایک بشه.

lazy
lazy

آدیداس کنونی و  سرانجامش

در سال 1995شرکت ادیداس متعلق به شرکت سهامی عام شد.

در سال 2009 مسابقه ی فوتبالی دوستانه بین پوما و ادیداس برگزار شد که هدف پایان دادن به این خصومت و دشمنی بود.

ادیداس درسال 2014  قرار داد 10 ساله ی فوق العاده سنگین و پرهزینه ای با باشگاه منچستر بست. 

او همچنین با لیونل مسی چهره ی پرطرفدار و بازیکن خفن ارژانتینی ، قرار دادی مبنی بر تولید کتونی هایی با نام نمسیس nemeziz  داره. 

در جام جهانی 2018 هم برای رونمایی از توپ جام جهانی, مسی با کتونی ادیداس حاضر شد.

لازم ب ذکره ک در سال 1398 ادیداس با تیم تراکتور سازی تبریز هم قراردادی مبنی بر تولید البسه های باشگاه تراکتور رو داره.

در سال 2016 هم فیلمی به نام (دوئل برادران؛ ادیداس و پوما) که بیوگرافی این دو برادر رو نشون میده وارد صنعت سینما شد.

lazy

دیدگاهی در مورد “برند آدیداس از پیداش تا کنون

    1. blog گفت:

      ممنون ازینکه مطالعه کردید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *