دانستنی

نایک چطوری نایک شد؟

نایک
تو این مقاله میخواییم بدونیم که نایک چجوری نایک شد، بنیانگزارش کی بود و چجوری تو بازار جهانی ب معروفیت و محبوبیت رسید.

 مثل همیشه همه چیز برمیگرده به موسس اون برند و رویاهای توی ذهنش؛

یعنی فیلیپ نایت!

درست زمانی که برند المانی معروف ادیداس حرف اول رو در صنعت کفش سازی میزد ؛ فیل در رشته بازرگانی پروژه ای رو با موضوع کسب و کار و تجارت جدید مطرح کرد بنام:“آیا کفش‌های ورزشی ژاپنی می‌توانند برای کفش‌های ورزشی آلمان همان کاری را انجام دهند که دوربین‌های ژاپنی برای دوربین‌های آلمان انجام داد؟” دقیقا همونجا جرقه ی تجارت مختص به خودش زده شد.

درسال 1962 ، سفری ب ژاپن داشت و با دروغ و دغل به عنوان صاحب شرکت کفش فروشی خیالیش تونست با تایگر مدیر اجرایی شرکت ژاپنی اونیتسوکا تایگر Onitsuka Tiger دیدن کنه و تعدادی از نمونه کار هاشونو از جمله اسیکس رو برای مشورت با همکارای امریکاییش با خودش ب امریکا برگردونه . وقتی که برگشت با قهرمان المپیک و مربی ورزش خودش یعنی بیل باورمن طرح و ایده ی ذهنش برای شرکت خیالیش در امریکا رو مطرح کرد و بیل چون راحتی کفش های دونده هاش براش مهم بود و گاها خودش کفش درست میکرد از راحتی کفش های ژآپنی شگفت زده شد و درجا موافقت کرد.

lazy

پس به صورت رسمی در سال 1964 فیل و بیل با هدف وارد کردن کفش های ورزشی ارزان قیمت ژاپنی به امریکا شرکتی به نام blue ribbon sport ( محصولات ورزشی ربان ابی) تاسیس کردن. دقیقا یکسال بعد تونستند تا مدل اسیکس asics رو بخوبی توی امریکا بفروشن. بعد از این اتفاق ، بیل ب فکر افتاد تا توی طراحی های کفش های تایگر سلیقه ی امریکایی هارو هم دخیل کنه و طرح جدید بشدت مورد استقبال قرار گرفت.همزمان نایت ب فکر بازاریابی و فروش محصولاتشون تو کشور های دیگ بود.مدیر بازاریابی نایت، جف جانسون کلی تو این مسیر به نایت کمک کرد و خیلی از کتونی هارو تونست به دبیرستانی ها و نوجوانان بفروشه.

 

lazy

در سال 1970 اونا ب این فکر افتادن ک اسم شرکتو تغییر بدن. ازونجا که نایت عاشق مسافرت بود و تو یکی از مسافرتاش یه معبد ب نام نایکی دیده بود پیشنهاد داد نام شرکت پوشاک ورزشی روبان آبی  به  ” نایکی ‘” تغییر بدن .پس با توافق بیل ؛ نایک nike (نایک ای ) رو انتخاب کردن .

 نایک در زبان یونانی یعنی خدای پیروزی، لوگوی برند هم خانم کارولین دیویدسون با الهام از بال های الهه ی پیروزی با هزینه ی 37 دلار طراحی کرد.

بعد از تغییر نام شرکت راه ها و خط تولید ها و کلا روند جدیدی به وجود اومد.

در سال 1980 ب دلیل سود میلیاردی شرکت به فکر گسترده کردن محصولاتشون و همینطور انشعاب در سرتاسر جهان شد.

جالبه بدونید ک که کارخانه نایک در تمام مدت فعالیتش تنها یک شکست را تجربه کرده، اونم بخاطر اینک انقد روی ورزش‌های سنگین و بی‌هوازی تمرکز کرده بود که کاملا از ورزش‌های ایروبیک غافل شده بود. همین موقع بود که کارخانه ریبوک (زیر مجموعه ی ادیداس) از این غفلت استفاده کرد و از نایک سبقت گرفت.

سال‌های 1986 و سال 1978 فروش نایک 18درصد کاهش پیدا کرد. فیل اونموقع فهمید ک درسته ورزشکارا ب نایک علاقه مندن ولی مردم و بقیه مشتری ها ظاهر کفش از کیفیت و راحتیش براشون مهم تره، دقیقا همونجا طراحی و تولید کتونی های سری air (کفش چند منظوره که کفی اون پلاستیک پر گاز بود و باعث نرم تر بودنش ب نسبت مابقی کتونی ها بود) رو استارت زد.

در اواخر دهه 80 نایکی شعار "Just Do It!" را برای خود برگزید و آنرا به عنوان شعار تجاری در انحصار خود در آورد.

 

lazy
lazy

در سال 1999، بیل باورمن در سن 88 سالگی درگذشت.

در سال 2004 نیز مدیر اجرایی این شرکت عوض شد؛ نایت که 66 سال سن داشت خود را از پست مدیریت اجرایی بازنشسته کرد و جایش را به ویلیام پرز (William Perez) داد.

درسال 2016 به صورت کامل فیل نایت بازنشسته شد.

 

در حال حاضر فیل نایت 81 سال دارد و یکی از بزرگترین صاحبین کارخانجات و شرکت‌های نایک شناخته می‌شود. در سال 2018 مجله نایت فوربز، فیل نایت را به عنوان بیست و هشتمین فرد ثروتمند در تمام دنیا معرفی کرد.

اگر علاقه ی زیادی به جزییات و مابقی داستان های زندگی فیل نایت دارید، دوتا کتاب با نام های کفش باز و کفش فروش پیر که هردو بیوگرافی و مصاحبه ها و... از فیل نایت رو پوشش دادن رو میتونید بخونید. جالبه که بدونید فیل مالک یک شرکت فیلم سازی به نام  motin laika هم هست.

 شرکت نایک زیرمجموعه های امبرو و کانورس( تولید کننده های ال استار) را داراست.

lazy
lazy

کریستیانو رونالدو احتمالا مشهور ترین ورزشکاریه که با محصولات نایک حمایت می شه.

البته ورزشکارای دیگه ای هم از جمله مایکل جردن، ویرجیل فن دایک، کیلیان امپابه، کوین دی بروینه، فرنکی دی یونگ، عثمان دمبله ، روبرت لواندوفسکی و مارکو وراتی نیز از حمایت شدگان و استفاده کنندگان محصولات نایکن.

لبران جیمز فوق ستاره ی بسکتبال دنیا هم تحت قرارداد با این کمپانی معروفه.

در ارتباط با مایکل جردن و زندگی نامش و قراردادش با نایک ، طراحی کفش هاش و خط تولید کتونی های خفش هم دوتا مقاله ی مجزا تو سایتمون داریم میتونید بهشون مراجعه کنید و داستان پر طرفدار بودن و انواع مدل هاش و خط تولید و... بخونید.

خلاصه طور از نکات مقاله:
  1. فیل نایت به همراه بیل باورمن، بنیان‌گذار برند نایکی است.
  2. او از کودکی عاشق ورزش بود و دوست داشت که یک ورزشکار قهرمان شود.
  3. نایت به علت یک تحقیق دانشگاهی با موضوع تجارت کفش آشنا شد.
  4. او با کمک پدرش، پول فروش ماشینش و پس‌انداز اندکی که داشت به ژاپن سفر کرد.
  5. فیل نایت در ژاپن توانست اعتماد شرکت اُنیتسوکا را به خود جلب کند و نمایندگی انحصاری فروش را بگیرد.
  6. بعد از بازگشت به اُرگان و رسیدن کفش‌ها، همراه با بیل باورمن، شرکت روبان آبی را راه‌اندازی کرد.
  7. فیل نایت در سال ۱۹۶۸ با همسرش «پنی پارکز» ازدواج کرد. آنها دو پسر به نام‌های «متیو» و «تراویس» دارند.
lazy

درنهایت باید بگیم که نایک از تمام فرصت‌های موجود در بازار برای افزایش درآمد و ارائه‌ی محصولات خودش استفاده می‌کنه مثل  سرمایه‌گذاری در اقتصاد چین و ظهور پررنگ‌تر در تولید محصولات زنانه 🙂 

دیدگاهی در مورد “نایک چطوری نایک شد؟

  1. جعفری گفت:

    چ خفن بود 👏

    1. 9375133736 گفت:

      مرسی ازینک مطالعه کردی 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *